Food Marketing

Wanneer een merk uit de voedselbranche een nieuwe markt wil betreden of een nieuwe doelgroep wil bereiken, moet de naamsbekendheid groot zijn. Foodconcept transformatie zorgt ervoor dat een merk, product of evenement klaar is voor de toekomst. Phaff Export Marketing helpt bedrijven met de penetratie van nieuwe markten en zorgt voor een positieve merkervaring bij de consument. We Design Food gaf ondersteuning bij de food marketing en zorgde voor creatieve input in het proces.

#foodmarketing #implementatie #transformatie

Meer weten? Neem contact met ons op!

Client: Phaff export marketing
What we did:
  • Product design
  • Fotografie
  • Merk & beleving verbinden
  • Food marketing
  • Maatwerk
  • Consument activeren

Maatwerk

In de meeste gevallen op de Nederlandse voedselmarkt worden nieuwe producten geïntroduceerd door middel van sampling in supermarkten of drukke openbare ruimtes. In combinatie met advertenties en kortingsacties in de supermarkt is de implementatie voltooid. Wij denken dat wanneer je meer maatwerk toevoegt aan dit proces, het resultaat effectiever is. In het geval van American Sweet Potato en Phaff hebben we de zoete aardappelproducten gelinkt aan publieke events, bijzondere receptenboekjes, social media exposure en beurzen.

Het bereik van deze specifieke marketing is kleiner, maar de acceptatie en integratie van het product in het aankoopgedrag is veel hoger omdat het contact veel dynamischer is. Het zal de sales effectiever een boost geven, voor een langere termijn. Geen schothagel dus, maar een sluipschutter die inzoomt op een precies gedefinieerde doelgroep.

Onder een vergrootglas

Onderzoek telt in dit proces. We willen altijd eerst de technische details weten van een product. Daarnaast moet de missie voor nu en in de toekomst in kaart worden gebracht. Neem bijvoorbeeld de zoete aardappel. Een grote markt wereldwijd met veel concurrentie. Hoe kan de Amerikaanse zoete aardappel haar marktaandeel in Europa vergroten? Natuurlijk bereik je dat door de groothandels aan je te binden. Maar dan nog: Waarom kiezen ze dan voor dit specifieke bedrijf en niet voor een markt elders in de wereld?

Nog belangrijker is de vraag hoe we de communicatie en presentatie in het salesproces universeel kunnen stroomlijnen en hoe we daaropvolgend de consument overtuigen om voor dit product te kiezen. Het is niet verstandig om foutieve informatie of leugens te verspreiden die het product beter naar voren doen komen en de consument over de streep trekken om een product op basis daarvan aan te schaffen. Daarnaast is de focus op een vergelijking met de concurrent ook niet de juiste weg. Kortom, houd het dicht bij jezelf, en zorg voor de best mogelijke presentatie van het product binnen de gewenste markt.

Food Marketing

Zoom-in: Festival Strand

In samenwerking met het populaire festival Strand in Utrecht, hebben we het LKKR concept ontworpen. Het betrof een enorme foodtruck van waaruit we verschillende originele en grappige creaties serveerde voor de bezoekers. Het doel van de organisatie was het aanbieden van goed en lekker eten in een bijzondere setting, waarbij alles moest kloppen in de beleving van de bezoeker. Dat is in het geval van de Nederlandse festival scene nogal onderscheidend. Er zijn weinig voorbeelden van een totaalconcept bij de foodtrucks, waarbij ook service, opmaak gerecht en zitgelegenheid in orde zijn; al is de kwaliteit van het eten sterk verbeterd de afgelopen jaren.

Bij een van de LKKR comfort food gerechtjes gebruikte we de zoete aardappel chips als krokante topping. Het was niet alleen heerlijk, het zag er ook nog eens prachtig uit.

De feedback was ongelooflijk! Iedereen wilde meer van de chips erbij, en natuurlijk hadden we meer dan genoeg klaar staan om uit te delen en te samplen op aanvraag. De totaalbeleving gecombineerd met een hoog kwaliteitsniveau bleek goed te werken voor dit product en de doelgroep. De ‘rumour around the brand’ en de nieuwe culinaire ideeën over de product toepassingen waren zelfs extra’s. Daar houden we van!

Want to know more? E-mail Arne Ramak