Doppio Espresso

Cavesco staat voor samen ondernemen, ontwikkelen en groeien in de hospitalitymarkt, met formules die lokaal passen en waarin ondernemers kunnen floreren. Dat geldt ook voor het franchisemerk Doppio Espresso. Samen met Cavesco heeft We Design Food de supply chain van Doppio Espresso herzien en aangevuld met nieuwe innovaties. De focus: betere kwaliteit, sterkere marges, aantrekkelijkere food en topkoffie.

DISCIPLINES

Food Concept Development

Recipe & Product Development

Menu Engineering 

SECTOR

Foodservice

Hospitality Industry

AUTHOR
Louis Meisen

See what we do and learn more about working together.

Cavesco is een merkenhuis met focus op koffie- en horecaketens. In een markt die steeds sneller verandert, is het essentieel dat formules wendbaar blijven en meebewegen met de ontwikkelingen. In de foodservicemarkt speelt de prijs-kwaliteitverhouding een steeds grotere rol: de consument eist transparantie, efficiëntie, smaakbeleving en herkenbaarheid. Deze pijlers zijn gebruikt om binnen alle Doppio Espresso-franchiseondernemingen een standaard kwaliteitsniveau neer te zetten. We Design Food heeft hieraan bijgedragen met onder andere menu-engineering, efficiëntere inkoop, receptontwikkeling, hergebruik van ingrediënten binnen recepten en het inzichtelijk maken van marges en kostprijzen.

Maximale ROI én een standaard kwaliteit: goed voor de gast, goed voor de ondernemer.
Tijdens de coronaperiode kreeg Doppio Espresso te maken met een versnipperd menuaanbod, iets wat niet niet lang houdbaar is en niet past bij een franchiseketen met 24 vestigingen. We werkten toe naar een uniform menu, met oog voor de verschillen tussen vestigingen en doelgroepen. Tegelijkertijd brachten we de originele Doppio-identiteit terug, met de vertrouwde productkwaliteit die gasten verwachten en graag voor terugkomen.

We gingen aan de slag met menu engineering en doken in het toenmalige menu. Op basis daarvan ontwikkelden we een nieuw menu met een combinatie van bestaande en nieuwe items, waarbij de connectie tussen het Italiaanse merk Doppio en de menukaart centraal stond. We schreven nieuwe recepturen en zorgden daarbij voor slim hergebruik van ingrediënten binnen verschillende gerechten. Dat zorgde niet alleen voor samenhang, maar ook voor een efficiënter inkoop- en opslagproces.

Een belangrijk onderdeel in dit proces was het sourcen van producten: gericht zoeken naar de beste prijs-kwaliteitverhouding binnen bestaande leveranciers. Na COVID was het voor veel ondernemers spannend om opnieuw te investeren in innovatie en kwaliteit. Maar juist door deze gerichte aanpak, van receptuur tot inkoop, werd binnen vier maanden zichtbaar resultaat geboekt: een efficiënter productgebruik, betere marges, hogere kwaliteit en een vernieuwde menupositie. Money well spent.

Uitgangspunt: herkenbaar en onderscheidend
“Een sterk Doppio koffie- en foodconcept dat herkenbaar en onderscheidend is, dát is waar onze gasten keer op keer voor terugkomen.” Dat was het uitgangspunt voor de samenwerking tussen We Design Food en Cavesco. De grootste stappen die we samen hebben gezet? Het herstellen van de connectie tussen de merkbelofte (‘Italiaans genieten’) en de menukaart, het realiseren van een eenduidig aanbod en het toevoegen van herkenbare hero-items.

Voor Cavesco en de franchisenemers moest het werk van WDF vooral tastbaar zijn. Daarom bezochten we meerdere Doppio-locaties om een goed beeld te krijgen van wat er op de vloer gebeurt. Die inzichten vormden de basis voor scherpe analyses en het ontwikkelen van recepturen die passen bij het Doppio Espresso van nu; eigentijds, herkenbaar en krachtig.

Terugblik op het project
Echte Italiaanse koffie, rijke en verse lunchgerechten en overheerlijke patisserie. Geïnspireerd door de gastvrijheid en sfeer van vakantieland Italië, biedt iedere Doppio een perfect genietmoment’. Dat is wat het concept moest bieden voor de gasten van Doppio Espresso. Door de ontwikkeling van een uniform menu waarbij constante kwaliteit, efficiëntie, smaak, prijs, beleving en uitstraling de belangrijkste pijlers waren, heeft de authentieke identiteit van Doppio in zeer korte tijd een impuls gekregen.  We Design Food is tevreden met het uiteindelijke resultaat voor Cavesco en de Doppio Espresso franchisenemers. Dankzij een goede samenwerking met Cavesco hebben we samen een solide basis kunnen leggen voor dit authentieke Italiaanse koffiebar concept.  

 

“We Design Food heeft geholpen bij het ontwikkelen van recepturen en een eigentijdse, herkenbare, krachtige Doppio menukaart.”   

Opdrachtgever Cavesco

 

 

NEXT CASE

SEE WHAT FOOD DESIGN CAN DO FOR YOUR BUSINESS

Learn more