De foodstrategie van OMV herdefiniëren

OMV is een vooruitstrevende speler op het gebied van duurzame brandstoffen in Europa, met meer dan 1.800 locaties in 10 verschillende landen. Door de transitie naar elektrisch rijden verandert ook de functie van het tankstation: van snelle tussenstop naar een plek waar je langer verblijft. Dat vraagt om een ander aanbod van eten en drinken; uitgebreider, aantrekkelijker en gericht op langer verblijf.

Samen met Conceptional kregen wij de opdracht om een nieuwe strategie te ontwikkelen op het gebied van food & beverage. Op basis van een grondige analyse van trends en ontwikkelingen in de petrolmarkt, stelden we een heldere strategie op en gaven we het foodaanbod een upgrade. Zowel op concept- als productniveau.

DISCIPLINES

Food Strategie

Culinary Food Concept Design

Recipe & Product Development

Implementation

SECTOR

Foodservice

Petrol

AUTHOR
Louis Meisen

See what we do and learn more about working together.

Van strategie naar resultaat

Bij een grote, internationaal opererende organisatie als OMV, verspreid over 10 landen met verschillende culturen, standaarden en eetgewoontes, was een gefaseerde aanpak in concept en product essentieel. De overgang naar een nieuw aanbod is daarom stapsgewijs doorgevoerd. We werkten in meerdere sprints, waarbij we enerzijds werkten aan kortetermijnoplossingen, en anderzijds toekomstbestendige concepten ontwikkelden.

Een concreet voorbeeld hiervan is de toevoeging van een ontbijtcategorie: de Viva Breakfast Club. Een nieuw format met drie verschillende ontbijtstijlen, zodat iedere gast een passende keuze heeft. Daarnaast is het assortiment broodjes, hartige en zoete snacks vernieuwd en doorontwikkeld.

Werkwijze en aanpak

De analyse van trends en ontwikkelingen in de petrolbranche vormde de basis voor het nieuwe concept. Tegelijkertijd was er behoefte aan snelle optimalisaties (quick wins). Door goed te luisteren naar de klant, lokaal onderzoek te doen, zelf locaties te bezoeken en gesprekken te voeren met managers in verschillende landen, brachten we de behoeften helder in kaart. Deze input, gecombineerd met menu-engineering, zorgde voor een sterke basis waarop snel winst te behalen viel.

Op basis hiervan ontwikkelden we een faseplan dat uitgerold kon worden in alle landen. De eerste stap was het creëren van synergie: waar liggen de overeenkomsten in eetgedrag, en welke categorieën spelen binnen OMV een belangrijke rol? We ontwikkelden een nieuwe menu-opbouw en verzorgden de volledige invulling: van idee tot uitvoering, sourcing en het samenstellen van Product Passports voor de winkelteams.

In het assortiment hebben we rekening gehouden met lokale heroes en klassieke gerechten een moderne twist gegeven. In landen met een sterke eetcultuur, waar men trots is op de eigen specialiteiten, is het belangrijk om die trots te respecteren en in ere te houden. Voor OMV hebben we zo een sterke eerste transitie gerealiseerd: een assortiment dat cultureel verankerd blijft, maar tegelijkertijd moderner, duurzamer, efficiënter en spannender is gemaakt. Daarmee sluiten we aan bij een bredere doelgroep dan voorheen, want elektrisch rijden brengt ook een nieuw type bezoeker naar het tankstation.

Samenwerking op afstand

Ondanks de fysieke afstand verliep de samenwerking uitstekend. Dankzij sterke, regelmatige (online en offline) overleggen met het team van OMV kregen we waardevolle input om samen de strategie voor food & beverage te herdefiniëren.

Terugblik

Een bijzonder, internationaal project waarin we synergie brachten binnen een complexe, multiculturele organisatie. Dankzij het stevige fundament van Conceptional en de gezamenlijke strategieontwikkeling hebben we als We Design Food een belangrijke stap gezet in het toekomstbestendig maken van het assortiment. Meer eenheid, meer smaak en klaar voor de energietransitie die in volle gang is.

 

 

 

NEXT CASE

SEE WHAT FOOD DESIGN CAN DO FOR YOUR BUSINESS

Learn more