Shell: Vers uit eigen keuken
We ontwikkelden samen met het team van Shell een food concept voor Kant-en-klaar maaltijden. Herkenbaarheid, kwaliteit en smaak zijn de kernwaarden voor het ontwikkelen van het food concept en essentieel in de maaltijden. Dit resulteerde in een assortiment van verschillende kant-en-klaar maaltijden die op locatie, thuis of onderweg genuttigd kunnen worden.
Shell is met het aanbod aan eten & drinken op de stations een voorloper binnen deze sector. Zeker binnen het nieuwste concept Shell Café, waar binnen de categorie ‘Vers van het land’ een breed vers-assortiment wordt aangeboden. Door de grote, en nog steeds toenemende, vraag in gemak zien we ook de vraag naar kant-en-klaar maaltijden groeien. In combinatie met de opmars van de oplaadpunten voor de elektrische auto’s biedt dit de mogelijkheid om een smaakvolle en gezondere warme maaltijd aan te bieden op de Shell-stations. Daarvoor ontwikkelde We Design Food een sterk assortiment en zochten daar de juiste producent bij.
DISCIPLINES
Culinary Food concept design
Recipe & Product Development
SECTOR
Foodservice
Hospitality Industry
De eerste stap is het bepalen van de verschillende doelgroepen. Langs de tankstations van Shell komt een groot scala aan reizigers. We Design Food bepaalde samen met Shell de belangrijkste doelgroepen en heeft deze nader uitgewerkt door hier een persona aan te koppelen. Personas geven een goed inzicht in de verschillende doelgroepen. Ze leiden tot een beter begrip van de gasten, hebben een kortere ontwerpcyclus en een zorgen voor een verhoogde productkwaliteit door betere afstemming.
Door de brede doelgroepen is het van belang om een passend en herkenbaar assortiment te bepalen. De verschillende maaltijden moeten aansluiten bij de verschillende persona zonder de ander uit te sluiten. Daarnaast is variatie in keuken en componenten erg belangrijk. Vanuit deze informatie is er een lijst aan maaltijden gecreëerd, welke ingezet kunnen worden. Door de beperkte plekken in de schappen, is het op tijd roteren en nieuwe maaltijden introduceren essentieel. Ook wordt hier rekening gehouden met de introductie van deze nieuwe categorie en de verschuiving in doelgroepen die ontstaat op de Shell-stations.
Samen met Shell heeft We Design Food verschillende eisen rondom de maaltijden bepaald. Onderscheidende smaken en presentatie, duurzame verpakking, kwaliteit van ingrediënten en herkenbare gerechten en/of ingrediënten vormen de basis van de maaltijden. Deze eisen vormen de leidraad in de zoektocht naar de beste producent. Vanuit het netwerk van We Design Food zijn er meerdere gegadigde naar voren gekomen die wij met een goede briefing, richtlijnen en longlist van maaltijden hebben ingelicht en beoordeeld. Door de wensen en eisen van Shell te combineren met de mogelijkheden bij verschillende producenten, is er een keuze gemaakt.
Na het bepalen van de producent en het assortiment komt onze expertise rondom receptuurontwikkeling aan bod. De maaltijden zijn aan de hand van de gestelde eisen getest. Smaak en kwaliteit van de producten zijn hierin de leidraad in de receptuurontwikkeling. Voor een maaltijd in de retail mag ook de kritische blik op presentatie niet ontbreken. Samen met de producent is er gewerkt aan de juiste samenstellingen en presentatie van de gerechten. Tijdens de tastings zijn zowel de gerechten als geheel, als de losse componenten geproefd en beoordeeld. Deze tastings zijn essentieel voordat de maaltijden op grote schaal worden geproduceerd.
De volgende stap naar implementatie, is het begrijpen van de supply chain van Shell. Daarvoor heeft We Design Food in samenwerking met Bakerstreet de juiste strategie bepaald voor het introduceren van deze maaltijden. Hierin wordt rekening gehouden met de producent, leverancier, THT, schapruimte, maar ook de communicatie naar de gasten op de Shell-locaties. Dit is cruciaal om een nieuwe categorie te introduceren en er een succes van te maken.
Ready to go meals in Petrol!
We Design Food is erg blij met het resultaat van de maaltijden. De smaak, kwaliteit en herkenbaarheid van de gerechten sluiten aan bij de persona’s. Mede door de nog altijd toenemende vraag naar convenience producten en de kwaliteit van de kant-en-klaar maaltijden, is deze categorie een onmisbare toevoeging aan het vers assortiment van Shell. Door de continuïteit van de kwaliteit van de maaltijden te waarborgen en te zorgen voor rotatie, vernieuwing en wellicht uitbreiding binnen deze categorie, blijft dit een proces in ontwikkeling. Te gek dat wij als We Design Food hier voor Shell aan mochten bijdragen.