Popup event Art Rotterdam

Pop-Up events

Een beleving creëren: het WAUW effect. De beleving is de nieuwe manier van marktbenadering. Of het nu een festival, private dining, pretpark of evenement in een verlaten fabriek is, de bezoeker moet erover napraten. Consumenten moeten onderdeel uitmaken van de unieke ervaring en een onderscheidende beleving waardoor ze hun vrienden en netwerk activeren en het merk verspreiden. We Design Food ontwikkelt unieke (pop-up) foodconcepts & events, overal ter wereld.

#events #foodconceptdesign #popup #experience

Meer weten? Neem contact met ons op!

Client: Food Unplugged & ART Rotterdam
What we did:
  • Onderscheidende productie
  • Unieke beleving
  • Natuurlijk & rauw
  • Grote flexibiliteit
  • Trendsettend
  • Storytelling

Foodunplugged

Foodunplugged is een begrip in de evenementenwereld. Het is een jaarlijks terugkerend outdoor evenement waar de hele top van de foodservice en retailsector aanwezig is. Dit jaar was het thema ‘Barefoot luxury’.

In coproductie met het evenementenbedrijf van ‘The Rough Chef’ Smokey Goodness, en ondersteund door een van de beste visleverancier Jan van As, heeft We Design Food in 2017 het afsluitende diner voor 600 gasten georganiseerd. Bijzonder was dat we enkel vuur en rook gebruikten, dus écht unplugged!

In 2015 organiseerden we het Food Atelier, een pop-up restaurant in de ‘Van Nelle fabriek’ tijdens ART Rotterdam. ART Rotterdam wilde stijl en ontwerp ook doorvoeren binnen de F&B, waar hun gasten elkaar konden ontmoeten en zaken doen. De kwaliteit moest natuurlijk uitzonderlijk zijn, en de stijl onderscheidend.

Beginnend met een lege hal, from scratch, produceerden we een buzzing hospitalityomgeving met topgerechten: vers, spannend, modern en inspelend op de nieuwe trends. Alles werd in het zicht van de gasten bereid vanaf de basis en natuurlijk prachtig gepresenteerd door zeer kundige chefs.

Open keuken 2.0

Met betrekking tot Foodunplugged was de echte uitdaging om alle betrokken partijen te verenigen in een duidelijke briefing. De externe communicatie moest aan alle partners recht doen en duidelijk zijn in doel en thema. We wilden laten zien dat groenten de toekomst hebben, en in dit geval enkel bereid in de kolen. Daarnaast moest de term ‘bijvangst’ bijgesteld worden aangezien alle gevangen vis wordt verkocht en bereid.

Als laatste gaf de back to basic setting ons de gelegenheid om samen met de partners onze creativiteit en onbevangenheid te laten zien. Ons podium was een zand gestortte basis met 3 grote vuurplaatsen. Hier vond in het zicht van de gasten de verwerking, bereiding en uitgifte plaats van een prachtig groenteplateau, vissen op stok en in zoutkorst en slow-cooked bokjes op een asado-kruis. Het was een ongelooflijke ervaring, de foto’s zijn er het bewijs van!

Storytelling

Belangrijk bij het neerzetten van een pop-up event is het verhaal zo te vertellen dat het de gast prikkelt en de dynamiek overbrengt. Zo zullen de gasten de drijfveer en het doel van het evenement begrijpen. Het merk is natuurlijk belangrijk, maar mag niet pontificaal en opdringerig als promotie worden getoond. Het is niet alleen te makkelijk maar ook opdringerig, en de consument prikt er zo doorheen. De merk aanwezigheid moet natuurlijk overkomen, net als de beleving zelf. An sich moet de pop-up al een succes zijn, zonder dat men doorheeft wat de reden is van deze productie.

Merkbekendheid ontstaat niet zomaar, het is een proces waar een projectteam zorgvuldig aan werkt en een goede voorbereiding essentieel is. We Design Food fungeert als partner die dit proces tot een succes maakt. In meerdere sessies stellen we vast hoe de partners hun verhaal willen vertellen, en wat de uitkomst moet zijn van het evenement. Als resultaat van dit proces volgt een storyboard dat we voorleggen aan de opdrachtgever en het team om zo vast te stellen of alle doelen, motieven en merken op de juiste manier naar voren komen. Het publiek moet uiteindelijk direct snappen wat de bedoeling is.

Be flexible

Bij het organiseren van een succesvolle pop-up is flexibiliteit een vereiste. De locatie vraagt eigenlijk altijd om creatieve oplossingen en doortastendheid bij onvoorziene uitdagingen. We Design Food neemt de tijd om deze uitdagingen in kaart te brengen, door te denken en alle mogelijke problemen in kaart te brengen. Een plan B is een vereiste in ons vakgebied, ook al blijkt het achteraf niet nodig. In het geval van ART Rotterdam moesten we de ruimte zo functioneel mogelijk maken en een plek creëren voor bar, restaurant, keuken en spoelkeuken. En wat te denken van koelruimte en opslag? Alle betrokken leveranciers en partners moesten bovendien de vastgestelde stijl vertalen in hun product. Denk aan de bar, meubels, decoratie en bloemen; alles moest kloppen. Het doel was namelijk dat de pop-up voelde alsof het een restaurant was dat er al jaren zat, met een foutloos opererend team en brigade. Het is hard werken en de voorbereiding moet foutloos zijn. De gast aan tafel zou veeleisend zijn, werkend in de top van de internationale mode en kunstwereld. Denk dus niet dat het alleen om het gerecht aan tafel draait, al is dat wel het beginpunt en een eerste voorwaarde voor succes.

Pak het podium op welke locatie dan ook en voeg de ultieme beleving toe. Geef de locatie een ziel en produceer iets wat onderscheidend is. Met dit recept zorgt We Design Food voor een succesvol pop-up concept.

Popup event Art Rotterdam
Want to know more? E-mail Arne Ramak